tiistai 26. tammikuuta 2010

Säästämisen vaikeus

Syö säästäen savea, sanoi sammakko pojalleen, sillä pitkä on maailman sivu.

Onko nykymaailmasta kadonnut säästämisen taito? Eletään niin hetkessä, että pitää ottaa pikavippejä jotta saa arjen elettyä?

Kaikkea saa nykyisin, joten saatavuuden vuoksi ei tarvitse ostaa "heti". Ihan hyvin voi säästää ja ostaa säästöillä eikä osamaksulla. Säästöjä käyttäen ei koskaan joudu ongelmiin menojen ja tulojen epäsuhdan kanssa.

Suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä tarvitaan , mutta odottamisesta on etunsa. Ehtii harkita tarvitseeko jotain. Tai odottamisen jälkeen moni asia tuntuu jopa palkitsevammalta. Odottamisen ilo jää pois jos kaiken aina saa heti.

Myös maailmalla osataan lypsää ihmisten hetkessä eläminen ja säästämättömyys. Kun jossain on joku katastrofi, niin heti on kymmenen avustusjärjestöä pyytämässä rahaa sinne. Miksi heillä ei ole säästöjä? Todennäköisesti siksi, että ihmiset eivät lahjoita tulevaa tarvetta varten. Vain juuri nyt uutisissa esiintyvä asia saa huomiota.
Toivottavasti SPR ja muut osaavat säästää, jotta katastrofirahastossa on varoja tukea pitkäkestoisien ja median nopeasti unohtamien katastrofien uhreja. Minä en osallistu kampanjakeräyksiin, koska niihin osallistuvat myös hetkessä eläjät. Minä osallistun jatkuviin keräyksiin, sen tulevan pahan päivän varalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti