perjantai 29. tammikuuta 2010

Vanhaa softaa

Miksi laitteita kuten digibokseja myydään vanhoilla ohjelmistoilla? Jos laitteeseen on saatavana uusi, toivottavasti parempi ohjelmisto, niin miksi myyjä ei sitä laita heti laitteeseen. Tai edes mainitse asiasta. Joku asiakas voisi jopa maksaa hieman siitäkin palvelusta, että laite on päivitetty valmiiksi.
Meidän Topfield TF600PVRt -digiviritin päätti alkaa jäädä jumiin käynnistykseen. Ei tee sitä aina vaan satunnaisesti. Yhteydenotto sähköpostitse huoltoon oli taas mielenkiintoinen.
"
Oletteko päivittäneet laitteeseen uusimman ohjelmiston?

Jos tämäkään ei auta, niin laite pitäisi toimittaa huoltoomme tutkittavaksi.
"
Siis ei edes linkkiä siiten paikkaan mistä sen uusimman ohjelmiston löytää. Sen sain kun kysyin mistä tuon ohjelmiston löytää. Hyvää asiakaspalveluahan olisi ollut laittaa linkki http://www.topfield-finland.com/fi/ohjelmistot_ja_paivitykset/ siihen ensimmäiseenkin vastaukseen. Ja erinomaista asiakaspalvelua olisi ollut päivittää tuo TF600PVRt-2447-2009Jan22-v.3.40.tfd syyskuussa 2009 laitetta ostettaessa. Purkissa oli ohjelmisto tammikuulta 2008 , eli puolitoistavuotta vanha vaikka vain puolivuotta vanhakin olisi ollut tarjolla. Toisaalta toimihan tuo purkki tuon vanhan ohjelmistonkin kanssa puoli vuotta. Varmaankin taas joku komponentti (hakkurin kondensaattori tms) taas tullut käyttöaikansa päähän.

torstai 28. tammikuuta 2010

Tiimitötä

Aina joskus tuntuu tiimityö olevan kuin pesäpalloa. Mutta siten, että kopparit vuorottelevat keskenään ja eivät ota kiinni kun on "toisen vuoro". Näin siis vaikka pallo tulisi kohti ja itse on edessä kun toisen pitäisi hoitaa homma.
Yhteen hiileen puhaltaminen tuntuu välillä todellakin olevan kaukana tiimityöstä. "En minä sitä rikkonut" ei ole hyvä syy seistä tumput suorana kun tuotantolinja seisoo. Joskus jopa vieressä seisojat näkevät paremmin mikä on vikana, mutta eivät vaivaudu sitä vikaa korjaavalle raukalle kertomaan.

keskiviikko 27. tammikuuta 2010

Huonon laadun aiheuttama tarpeeton työ

Joskus muinoin oli töissä työnumero jolle sai merkitä tietojärjestelmien ongelmat. Se oli nimeltään "Huonon laadun aiheuttama tarpeeton työ". Siihen sai merkitä siis erilaiset huonon laadun aiheuttamat ongelmat.

Nykyisin tuntuu kaikki järjestelmät olevan mahdollisimman huonolaatuisia. Vain juuri niin hyviä, että asiakas ei niitä heti palauta. Valitettavan usein tätäkään laatukriteeriä ei saavuteta. Aina ei tietenkään myyjä ole asiakkaan kanssa samaa mieltä huonoudesta. Mutta onko asiakkaan tyydyttävä siihen kun myyjä sanoo "sellaisiahan ne kaikki ovat" kun digiboksi ei tallennakaan? Miksi hyväksymme huonon laadun, eihän se ole kuluttajien edun mukaista.

Eihän se ole edes kertakäyttökulttuuria jos tuote ei toimi edes sitä yhtä kertaa. Rahan olisi voinut yhtä hyvin vain heittää pois. Itse asiassa se olisi ollut ekologisesti parempi teko, kuin toimimattoman ostaminen.

Hyvääkin laatua on tarjolla ja erinomaista asiakaspalvelua jos laadussa on jokin puute. Ei se ole muuta kuin tahdosta kiinni pitää laadusta kiinni. Hyvä laatu tulee laadukkaasti tehden.

tiistai 26. tammikuuta 2010

Säästämisen vaikeus

Syö säästäen savea, sanoi sammakko pojalleen, sillä pitkä on maailman sivu.

Onko nykymaailmasta kadonnut säästämisen taito? Eletään niin hetkessä, että pitää ottaa pikavippejä jotta saa arjen elettyä?

Kaikkea saa nykyisin, joten saatavuuden vuoksi ei tarvitse ostaa "heti". Ihan hyvin voi säästää ja ostaa säästöillä eikä osamaksulla. Säästöjä käyttäen ei koskaan joudu ongelmiin menojen ja tulojen epäsuhdan kanssa.

Suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä tarvitaan , mutta odottamisesta on etunsa. Ehtii harkita tarvitseeko jotain. Tai odottamisen jälkeen moni asia tuntuu jopa palkitsevammalta. Odottamisen ilo jää pois jos kaiken aina saa heti.

Myös maailmalla osataan lypsää ihmisten hetkessä eläminen ja säästämättömyys. Kun jossain on joku katastrofi, niin heti on kymmenen avustusjärjestöä pyytämässä rahaa sinne. Miksi heillä ei ole säästöjä? Todennäköisesti siksi, että ihmiset eivät lahjoita tulevaa tarvetta varten. Vain juuri nyt uutisissa esiintyvä asia saa huomiota.
Toivottavasti SPR ja muut osaavat säästää, jotta katastrofirahastossa on varoja tukea pitkäkestoisien ja median nopeasti unohtamien katastrofien uhreja. Minä en osallistu kampanjakeräyksiin, koska niihin osallistuvat myös hetkessä eläjät. Minä osallistun jatkuviin keräyksiin, sen tulevan pahan päivän varalle.

maanantai 25. tammikuuta 2010

Muista valita huolella

Päätin siis aloittaa blogin. Koska nimi pitää valita huolella niin valitsin sen.

Mistä kirjoitan? Siitä mitä mieleen juolahtaa. Vaikka nykymaailmasta tai siitä mitä on ollut. Tapojen ja rutiinien tärkeydestä tai vaarallisuudesta.