tiistai 23. helmikuuta 2010

Enemmän sähköpostia

Facebook sovellukset ovat alkaneet vaatia lupaa käyttää sähköpostiosoitteita, jotta voivat lähettää sähköpostia. Miksi kukaan haluaa enemmän sähköpostia? Siksihän sosiaalinen media, Web2.0 jne ovat niin suosittuja kun ne ovat parempia kuin sähköposti. Sähköposti on niitä varten jotka haluavat sitä ja niihin käyttötarkoituksiin joisin se sopii. Facebook pelien tulisi viestiä Facebookissa.
Sähköposti on "pre-web" ei sitä pitäisi enää kenenkään Facebookissa olijan haluavan. Eikä ainakaan enempää sähköpostia kuin nykyisin.

maanantai 22. helmikuuta 2010

Tiedon jyväkoko

Mikä olisi parempi tai oikeampi termi kuin jyväkoko kuvaamaan englannin kielen termiä "granularity". Eli se mikä on koko tai kokoluokka asioissa. Kiviaineiksissa kyse on seulan mukaan määrittyvästä jyväkoosta, joten miksi ei myös tietotekniikassa.

sunnuntai 21. helmikuuta 2010

Ilmastokokous onnistui - tuli kunnon talvi

Kööpenhaminan ilmastokokous oli todella onnistunut. Sen jälkeen on ainakin Suomessa vallinnut erittäin perinteinen talvi. On kylmä ja lunta.
Lunta alkaa olla etelässä jo nykyihmisen sietorajalle. Kaupungit kuljettavat lunta pois minkä ehtivät ja lumenkaatopaikoille mahtuu. Silti on isoja kasoja muodostomassa näköesteitä ja haittaamassa liikkumista.

Kaupungissa pitäsi asuntokatujen lumenluonti järkevöidä, nyt lunta ensi vain siirrellään edes takaisin ja toivotaan, että Musta-Pekka, eli lumikasa ei jää omalle vastuulle. Lumi tulisi kerätä heti pois kokonaan. Helpointa olisi ottaa lumilinko joka heittää sen heti tieltä lavalle ja viedään pois.

Maaseudulla, tai ainakin Nurmijärvellä, luulisi tilaa olevan. Mutta kunta kaavoittaa taajamat, kuten Rajamäen niin tiiviiksi, että tällaisina talvina ei teiden lumi mahdu penkoiksi. Kaava saattaa määrätä, että tonttien rajoille tulee istuttaa pensaita ja sitten tulee kaupungin traktori ja runtelee ne isolla lumimassalla. Ihan hyvin voisi kaavoittaa väljemmin ja jättää hieman enemmän joutomaata jonne esimerkiksi lumet voisi aurata.

Mielenkiinnolla odotan millainen kevät ja millaiset tulvat sulamisvestistä syntyy.