Kööpenhaminan ilmastokokous oli todella onnistunut. Sen jälkeen on ainakin Suomessa vallinnut erittäin perinteinen talvi. On kylmä ja lunta.
Lunta alkaa olla etelässä jo nykyihmisen sietorajalle. Kaupungit kuljettavat lunta pois minkä ehtivät ja lumenkaatopaikoille mahtuu. Silti on isoja kasoja muodostomassa näköesteitä ja haittaamassa liikkumista.
Kaupungissa pitäsi asuntokatujen lumenluonti järkevöidä, nyt lunta ensi vain siirrellään edes takaisin ja toivotaan, että Musta-Pekka, eli lumikasa ei jää omalle vastuulle. Lumi tulisi kerätä heti pois kokonaan. Helpointa olisi ottaa lumilinko joka heittää sen heti tieltä lavalle ja viedään pois.
Maaseudulla, tai ainakin Nurmijärvellä, luulisi tilaa olevan. Mutta kunta kaavoittaa taajamat, kuten Rajamäen niin tiiviiksi, että tällaisina talvina ei teiden lumi mahdu penkoiksi. Kaava saattaa määrätä, että tonttien rajoille tulee istuttaa pensaita ja sitten tulee kaupungin traktori ja runtelee ne isolla lumimassalla. Ihan hyvin voisi kaavoittaa väljemmin ja jättää hieman enemmän joutomaata jonne esimerkiksi lumet voisi aurata.
Mielenkiinnolla odotan millainen kevät ja millaiset tulvat sulamisvestistä syntyy.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti